UnderCover #3 – “Kvinden de meldte savnet”

Du tænker måske ikke så meget over det. Og alligevel er det måske det, du tænker mest over! Nemlig, forsiden på bogen du læser.

Det er forsiden, der får dig først fra start, når du skal læse. Den fanger blikket og genererer billeder, tanker, idéer, fornemmelser og stemninger i hovedet på dig, inden du overhovedet giver dig kast med at læse. Og så kan det i mange tilfælde også være forsiden, der afgør, hvilken bog der skal med os hjem fra boghandleren eller biblioteket.

Med andre ord, har forsiden en meget stor magt over os.

Vi har på Krimimessen sat os for at se nærmere på udvalgte forsider inden for netop krimigenren. For genremæssigt er der nemlig også stor forskel på, hvilke virkemidler (herunder farve, motiv, opsætning mm.) der bliver brugt i forsidedesign. Vi tænker sandsynligvis ikke så meget over det, når vi sidder med bogen, men der ligger et hav af strategiske overvejelser bag bogens indpakning.

Over de kommende uger kører vi her på Krimimessen.dk en serie om forsidedesign, hvor vi har spurgt en række af Danmarks store forsideillustratorer, hvordan en forside bliver til.

 

I DENNE UGE SÆTTER VI SPOT PÅ FORSIDEN  TIL  Sara Blædels “Kvinden de meldte savnet“.

I den forbindelse har vi talt med grafisk designer Rasmus Funder fra Artpeople, som har stået for bogens omslag.

 

Hvor kommer idéen til netop denne forside fra?kvinden-de-meldte-savnet

– Sara Blædel præsenterede bogens hovedtematik (aktiv dødshjælp) – og nogle udkast til titler – ved et møde. Dér kom tanken om en forside med fravær/tomhed som bærende idé.

 

Hvilke overvejelser har du gjort dig mht valget af motiver, farver, opsætning osv.?

– Bogen er en del af en serie med foreløbig ni udgivelser, derfor ligger en stor del af designet fast: Typografi og størrelse på forfatternavn og titel.

Alle omslag i serien benytter sig af en begrænset farvepalet, som adskiller og identificerer de enkelte titler i serien. De seneste bøger i Louise Rick-serien er dog endt med et mere afdæmpet udtryk – i forhold til farver – end de første.

Farverne blev delvist valgt ud fra motivet: Rosen på sengen måtte være rød. Billedet af den tomme seng var oprindeligt sort/hvidt, men blev tonet grå-blåt som kontrast til den røde.

 

Hvilken stemning vil du gerne sætte læseren i med denne forside?

– En stemning af fravær og tomhed. Men samtidig vække en nysgerrighed: Hvem har lagt en rose? Hvorfor er sengen tom? Forsiden er mere stille end gængse krimiforsider. Af samme årsag blev skudhullet øverst introduceret senere i forløbet for at antyde en konflikt og gøre den mere genre-specifik.

 

Hvor meget kendte du til bogen (plot, tema osv.) inden du gik i gang med forsiden?

– Forfatteren havde præsenteret plot og tematik og genfortalt historien i grove træk.

 

Har du haft frie tøjler til at lave forsiden eller har der været ønsker/krav fra forlag og forfatter?

– Jeg forsøger så vidt muligt at give mig selv frie tøjler i den indledende proces. Små tilfældigheder og ‘ulykker’ kan få en til at skifte fokus og skabe noget uventet. Det er vigtigt at være modtagelig for det. Senere kommer ønsker fra forfatteren og kommercielle hensyn fra forlaget.

På denne forside tilføjedes som nævnt et skudhul, og forfatteren havde et ønske om at placere et billede på natbordet for at binde forside og historie tættere sammen.

 

Hvad er en god og effektiv bogforside efter din mening? 

– En god og effektiv forside er overraskende, men virker samtidig ‘tag-sig-til-hovedet’ selvfølgelig. Den griber en flig af historien, men formår at omfavne hele fortællingen. Den gode bogforside behøver – sjovt nok – ingen ord med på vejen. Den er selvforklarende.

Jeg har stor respekt for krimiforsider, der tør skubbe til og udvikle genrens formsprog. Det kræver mod hos både grafiker, forfatter, marketingsfolk og salgsapparat. Jeg tror på, at krimilæsere kan tåle at blive strøget lidt imod hårene.
logo

 

Rasmus Funder er grafisk designer hos ArtPeople/PeopleGroup/People´sPress

 

Er du blevet hooked på dét med forsider, kan du læse mere om emnet i artiklen “Bogforsidens magt”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *