Forfatterne om grådighed #3

Temaet for Krimimessen 2017 er én af de syv dødssynder, nemlig grådighed. I den anledning har vi spurgt en række krimiforfattere om, hvordan de forholder sig til begrebet, og om de bevidst bruger det i skriveprocessen. Du vil frem til Krimimessen løbende kunne læse deres svar her på siden.

Her er 3. del.

 


Claus LohmanClaus Lohman

Hvad tænker du umiddelbart på, når du hører ordet grådighed?

Det første, der falder mig ind, er den ene af de syv døssynder: Avaritia eller griskhed: At man har et stort ønske om at få meget af noget som regel på bekostning af andre. Op til Finanskrisen overbelånte mange sig til lighed, og vi ved jo alle, hvordan det gik. Nu er vi vidner til toppostlønningernes himmelflugt, men her skal der nok sadles om, hvis vi skal opleve fortsat vækst og fremgang. Spørgsmålet er blot, om virksomhedsejerne og arbejdsgiverne er af samme opfattelse, eller om de klamrer sig til den fiktive børs- og virksomhedsspekulant fra 80’er-filmen Wall Street, Gordon Gekkos, grådighedsfilosofi! Pisk, gulerod og samfundsansvar bør altid gå hånd i hånd.
Grådighed handler for mig også om, at vi ikke vil syne store, men samtidig gerne vil, at andre mener det om os.

Bruger du selv temaet i dine bøger og i så fald på hvilken måde?

Økonomisk vinding er ofte et motiv, man støder på i mordsager og dermed også i krimier, men selv om området ikke har været hovedtemaet i mine bøger, er det alligevel en drivkraft for flere af mine karakterers gøren og laden. I min seneste krimi, Genkald, bryder en skruppelløs person eksempelvis hele sit fagfelts moralkodeks i jagten på profit og anerkendelse, men selv om handlemåden forarger, er den på ingen måde misvisende, da medierne ofte beretter om tilsvarende sager.

I øjeblikket skriver jeg på første bind i en ny videnskabskrimi- og eventyrtrilogi, hvor økonomi og grådighed i samspil med løgne, fortielser og bedrag vil spille en noget mere central rolle, og jeg arbejder desuden på et filmmanuskript til en filmproducer, hvor et af de væsentlige omdrejningspunkter ligeledes er griskhed.

Kan du nævne en bog/forfatter/anden tekst, hvor grådighed optræder og har gjort indtryk på dig?

George Orwells “Kammerat Napoleon” gjorde et stort indtryk på mig, da jeg som teenager læste den. Bogen handler om en gruppe dyr, der forviser bondemanden fra den gård, hvor de lever. De begynder at drive gården selv, men oplever snart, at nogle af dyrene er mere lige end andre. Der er mange lag og temaer i bogen, men jeg har altid associeret den til blandt andet grådighed, og den står stadig for mig som et slående eksempel på en af menneskets skyggesider.

 


Katrine EngbergKatrine Engberg

Hvad tænker du umiddelbart på, når du hører ordet grådighed?

Grådighed er den lille djævel, der bor i os allesammen, som næres af usikkerhed og misundelse og får os til at gøre dumme, ondsindede ting. Vores manglende nøjsomhed bliver menneskehedens undergang.

Bruger du selv temaet i dine bøger og i så fald på hvilken måde?

Grådighed er suverænt den last, der fører til mest vold og ubalance. Grådigheden efter mere opmærksomhed, efter at have eneret på et andet menneske, efter penge. Grådigheden er en interessant motor i et plot, fordi vi allesammen kender og kan identificere os med den. Det handler ikke om at være ond, bare om at være menneske.

Kan du nævne en bog/forfatter/anden tekst, hvor grådighed optræder og har gjort indtryk på dig?

Engelske Ruth Rendell kan noget helt særligt med menneskelige gerningsmænd – helt almindelige personer med helt almindelige karaktertræk, hvor en eller flere af “knapperne” bare er skruet lidt for højt op. Hun arbejder meget med grådighed som drivkraft for sine personer, og hendes bøger er efter min mening nogle af de mest foruroligende, fantastiske krimier nogensinde.

 


Jürgen KlahnJürgen Klahn

Hvad tænker du umiddelbart på, når du hører ordet grådighed?

Det antikke Rom på plyndringstogt. Vi (som omtalt i pkt. 4) nød den evige by sidste forår og lod os imponere af krigsherrernes monumenter, men for to tusind år siden må rigdommen have været udtryk for en helt obskøn grådighed.

Bruger du selv temaet i dine bøger og i så fald på hvilken måde?

Ja – i det omfang, alle berigelsesforbrydelser bunder i en form for havesyge. Dog ikke i bibelsk forstand, hvor Herren farer til og straffer synderen, men som katalysator for et godt plot. Krimier lever af konflikt, og der vil automatisk være lagt i kakkelovnen, når flere grådige aktører gør krav på en og samme lottogevinst, arv, stilling, elskerinde … Hvormed vi tangerer den beslægtede dødssynd misundelse – eller begær?

Kan du nævne en bog/forfatter/anden tekst, hvor grådighed optræder og har gjort indtryk på dig?

Historierne om onkel Joakim hjemme i Andeby, første gang serveret i tegneren Carl Barks’ geniale streg. ’Nærig’ er for tam en betegnelse for anden i høj hat. Revnerne i hans pengetank vokser med hvert nye vognlæs kontanter, han klemmer ind, men selv om overfloden giver ham problemer, kan han ikke lade være. Samtidig leverer Barks forklaringen: Inderst inde, forstår vi, er fantasilliadæren von And stadig kun er den lille ælling, der tjente sin første 25 øre som skopudser.

 


Leif DavidsenLeif Davidsen

Hvad tænker du umiddelbart på, når du hører ordet grådighed?

Jeg tænker på filmen Wall Street med Michael Douglas som rigmanden Gordon Gekko og hans ord: ”Greed is good. Greed is right. Greed works.” De faldt i 1987, men var også årsagen til Finanskrisen i 2008, og vil være grundlaget for den næste boble, der brister. Meget dækkede for samfundene i dag.

Bruger du selv temaet i dine bøger og i så fald på hvilken måde?

Ikke som tema eller som ide. Så nej.

Kan du nævne en bog/forfatter/anden tekst, hvor grådighed optræder og har gjort indtryk på dig?

Fjodor Dostojevskijs “Forbrydelse og straf”.

 


Lisbeth og Steen BilleLisbeth og Steen Bille

Hvad tænker du umiddelbart på, når du hører ordet grådighed?

Grådighed er en forfærdelig last, både for den grådige selv og for omgivelserne. Grådighed er som en dæmon, der aldrig bliver mæt. Den sidder med sit spidse fjæs på den grådiges skulder og hvisker: Mere! Mere! Mere! For det griske menneske er der ingen hvile eller tilfredsstillelse eller glæde. Alt er koldt og hårdt. Bedst er det beskrevet i sagnet om Kong Midas, der får sit ønske opfyldt, så alt hvad han rører ved, bliver til guld. Hans familie bliver til guld, hans mad bliver til guld. Kong Midas dør af sult, ulykkelig og ensom.

For omgivelserne er grådighed eller griskhed direkte livstruende. Den grådige er egoist og fuldstændig blind for andres behov. Og fordi den grådige eller griske person aldrig opnår tilfredsstillelse, bliver hans eller hendes forsøg på at fylde tomheden stadig mere desperate.

Bruger du selv temaet i dine bøger og i så fald på hvilken måde?

I vores egne romaner optræder grådighed sammen med hovmod og stolthed. Vores krimiserie med Thea Vind foregår i forskellige videnskabelige miljøer, og her er grådigheden knyttet til akademisk magt og merit, snarere end til penge. Det gør ikke løgnene, bedragene eller mordene mindre rædselsfulde for dem, de rammer. Slet ikke.

 


Jussi Adler-OlsenJussi Adler-Olsen

Hvad tænker du umiddelbart på, når du hører ordet grådighed?

Berlusconi

Bruger du selv temaet i dine bøger og i så fald på hvilken måde?

Nej, det har ingen interesse.

Kan du nævne en bog/forfatter/anden tekst, hvor grådighed optræder og har gjort indtryk på dig?

Det var et tema i mange klassiske romaner, Dickens brugte det f.eks. meget. Men nu er verden blevet meget mere kompliceret og grådighed i forskellige versioner er blevet mere almindeligt, så det er ikke det helt store tema længere.

 


 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *