UnderCover #5 – “Højlandet”

Du tænker måske ikke så meget over det. Og alligevel er det måske det, du tænker mest over! Nemlig, forsiden på bogen du læser.

Det er forsiden, der får dig først fra start, når du skal læse. Den fanger blikket og genererer billeder, tanker, idéer, fornemmelser og stemninger i hovedet på dig, inden du overhovedet giver dig kast med at læse. Og så kan det i mange tilfælde også være forsiden, der afgør, hvilken bog der skal med os hjem fra boghandleren eller biblioteket.

Med andre ord, har forsiden en meget stor magt over os.

Vi har på Krimimessen sat os for at se nærmere på udvalgte forsider inden for netop krimigenren. For genremæssigt er der nemlig også stor forskel på, hvilke virkemidler (herunder farve, motiv, opsætning mm.) der bliver brugt i forsidedesign. Vi tænker sandsynligvis ikke så meget over det, når vi sidder med bogen, men der ligger et hav af strategiske overvejelser bag bogens indpakning.

Over de kommende uger kører vi her på Krimimessen.dk en serie om forsidedesign, hvor vi har spurgt en række af Danmarks store forsideillustratorer, hvordan en forside bliver til.

 

I DENNE UGE SÆTTER VI SPOT PÅ FORSIDEN  TIL  Steinar Bragis “Højlandet“.

I den forbindelse har vi talt med illustrator Henrik Koitzsch, som har stået for omslagsdesignet på bogen.

 

document-page-005

Hvor kommer idéen til netop denne forside fra?

– Vi kom i processen meget langt omkring. Min redaktør på Gyldendal briefede mig kort om handlingen. Det skal siges, at jeg ikke selv har læst den. Det tør jeg sgu ikke! Den handler jo om de her unge mennesker, der strander i den islandske vildmark. Vi kiggede på det islandske omslag, som har naturen med som noget truende(se arbejdsprocessen med omslaget nederst på siden).

Egentlig er det jo blot et vandfald der ses på forsiden, og det er ikke truende i sig selv. Men der er alligevel noget over det, der giver en foruroligende stemning. Vi ville gerne bruge naturen og bringe en lignende truende fornemmelse frem i designet. Det skulle jo helst ikke komme til at ligne ”Turen går til Island”!

 

Hvilke overvejelser har du gjort dig mht valget af motiver, farver, opsætning osv.?

– Jeg fik tilsendt et billede af en bil, som min redaktør forestillede sig var tæt på at ligne bilen, der optrådte i bogen. Der blev selvfølgelig fotomanipuleret grundigt med den da den oprindelige var for pæn. Vi fandt også et billede af en hund. Det første vi fandt lignende dog for meget Lassie, og det var jo bestemt ikke i tråd med bogen. Vi endte med at bruge et billede af en hund fra sydamerika, som passede til stil og stemning i bogen.

Derudover brugte vi den røde farve for at lede tankerne hen på blod og den slags. Der er en del tekstur i farven, som giver den et mere snasket og ubehageligt udtryk. Desuden ville min redaktør gerne bruge et dødningehoved i baggrunden.

hoejlandet-hund

Jeg ville gerne have det til at vende ”normalt”, mens han gerne ville have det omvendt. Der ligger en del symbolik i motivet. Jeg benyttede mig af varme farver i forgrunden, hvor det hele jo godt kunne være endnu mere ulækkert, men jeg synes forsiden havde det rigtige look i det endelige design.

 

 

Har du haft frie tøjler til at lave forsiden eller har der været ønsker/krav fra forlag og forfatter?

– Man har sjældent helt frie tøjler. Det er en proces med mangehoejlandet-bil forskellige forslag på tegnebrættet. Ofte er der 2-3 forslag i starten og hvis man er heldig, går man videre med ét af disse og raffinerer udtrykket. Men det kan også kræve meget mere tid og mange flere forslag.

Det er jo en proces, der involverer flere parter. Selvfølgelig er der et samarbejde mellem grafiker og redaktør, men også salgsfolkene er med i processen. Altså dem, der skal ud og præsentere bøgerne i butikkerne – de kan hurtig sige, hvad der virker og hvad folk reagerer på.

En bog kan godt have en brun forside og være super flot, men farven er ikke rigtig salgbar. Og sidst men ikke mindst er forfatteren selv med inde over. Nogle forfattere har en klar og tydelig idé om designet.

 

Hvad er en god og effektiv bogforside efter din mening? 

– Klar indikation af genren, visuelt appellerende. Forsiden er en form for spiseseddel, og man skal have lyst til at tage bogen ned fra hylden og med hjem. Der er mange virkemidler i det ærinde, og mange af dem er ret “tidstypiske”. De skal passe ind i både stil og tendenser i samfundet.

Derudover er også mange regionale faktorer man skal tage hensyn til. Kommer du f.eks. længere ned sydpå i Europa, er forsidedesign en helt anden sag, når det kommer til f.eks. krimigenren.

I Østeuropa er der en tendens til at forsiderne grundlæggende er præget af noget tegneserieagtigt, altså noget tegnet grafik. I Frankrig ligner de (krimier) fagbøger. Og i Tyskland har de også deres egen stil. Og det er alt sammen langt fra den “grunge-agtige” stil vi arbejder med i de nordiske lande – og i USA for den sags skyld.

Men som sagt, er den gode forside helt enkelt den, der får os til at tage bogen ned fra hylden hos boghandleren/ på biblioteket.

 

hoejland1
Udkast #1
document-page-002
Udkast #2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoejland 3
Udkast #3
document-page-004
Udkast #4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

henrikHenrik Koitzsch er grafisk designer og driver til dagligt Koitz Animation & Graphics.

Han har stået for designet til en lang række forsider til bøger af forfattere som f.eks. Lars Kepler, Lisa Gardner, Peter James, George R.R. Martin, Jonathan Freedland, Samuel Bjørk, Anna Ekberg, Håkan Nesser, Inger Wolf og mange flere.

 

 

 

 

Er du blevet hooked på dét med forsider, kan du læse mere om emnet i artiklen “Bogforsidens magt”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *